Leerweg HRM en arbeidsrecht voor eigentijds management

Module 7

 

Eendaagse workshop “Deep dive 5: Flexibele arbeidsrelaties”

Voor wie

Veel organisaties werken met een ‘flexibele schil’. Vaak worden zzp’ers en uitzendkrachten ingehuurd om piekmomenten weg te werken of om aan specifieke opdrachten te werken.

De regels rond het inhuren van tijdelijke arbeid en de inzet van uitzendkrachten, werknemers werkzaam op zogenaamde nul-uren of min-max-contracten en ZZP’ers zijn echter complex. Daarbij verandert het arbeidsrecht voortdurend, laatst nog als gevolg van de introductie van de wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB), die per 1 januari 2020 geldt en ingrijpende gevolgen heeft voor het beleid rondom flexibele arbeid.

Hoe ga je als goed werkgever om met degenen die werkzaam zijn in dit soort flexibele arbeidsrelaties, vanuit het management en HR?

Onderwerpen

In deze workshop komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • De rol van de arbeidsovereenkomst, juridisch waterdichte contractvorming, functie- en rolbeschrijving.
  • Wat zijn de nieuwe juridische ins & outs van de verschillende typen arbeidsovereenkomsten, met name de flexibele vormen van arbeid zoals tijdelijke, oproep, min-max, inhuur uitzendkrachten, zzp’ers etc.?
  • Wat zijn de fiscale aspecten waarmee je rekening moet houden?
  • Welke werkwijze voor het inlenen van personeel past het beste bij onze organisatie? Er zijn uitzendbureaus, detacheringsbureaus, arbeidspools, payrollers, wat zijn de voor- en nadelen die aan die keuze kleven?
  • Het belang van monitoring van de toepassing van de diverse vormen van tijdelijke inhuur in de praktijk.
  • Einde contract: transitievergoeding ook van toepassing bij flexibele arbeidsrelaties? Onder de Wet Werk en zekerheid (Wwz) was het bijna onmogelijk om een werknemer zonder goede dossieropbouw te ontslaan. Wordt het nu onder de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) weer wat gemakkelijker?
  • Wat betekent de (omvang van) de flexibele schil voor de inrichting van de organisatie en de betrokkenheid en innovatiekracht van het personeel, zowel het vaste als het tijdelijke?

Resultaat

Na het volgen van deze workshop met maximaal zes deelnemers heb je kennis van de relevante wet- en regelgeving, de diverse eigentijdse HR-visies op de balans tussen vast en tijdelijk personeel en weet je die toe te passen in de praktijk als manager op een manier die past bij jou en jouw organisatie.

Bovendien ga je naar huis met handvatten voor oplossingen van de door jou tijdens de workshop ingebrachte cases, zodat je daarin concrete resultaten kunt boeken.

Locaties

De workshops worden verzorgd van 10.00 tot 17.00 uur op wisselende locaties van Seats2Meet, steeds inclusief uitgebreide lunch in de bijbehorende brasseries.

Op woensdag 25 maart (Utrecht), vrijdag 10 april (Zwolle), maandag 20 april (Den Bosch).

Investering

€795, ex BTW, inclusief evt. lesmateriaal.

Indien jouw branche-, beroeps- of netwerkorganisatie een samenwerkingsovereenkomst met ons heeft, kan een korting van toepassing zijn. Geef dat dan aan onder opmerkingen bij de inschrijving, onder vermelding van de organisatie.